فهرست مطالب

بانوان شیعه - پیاپی 18 (زمستان 1387)

نشریه بانوان شیعه
پیاپی 18 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدحسن الهی منش، مرتضی اشرافی صفحه 7
    زن در طول تاریخ همواره مورد ظلم و تعدی قرار گرفته و حقوق انسانی اش پایمال شده است. ظهور دین اسلام جلوه ای زیبا به شخصیت زن بخشید و با معرفی الگوهای جاوید، به نجات مرد و زن در همه اعصار پرداخت. برای بازگشت زن به شخصیت و کرامت واقعی اش و همچنین حرکت در مسیر کمال و تعالی، الهام از الگوهایی که بتوانند بسان منیر راهنمای زن امروز باشند ضروری است. یکی از این الگوها حضرت زینب 3 است؛ زن آزاده ای که در سخت ترین شرایط ظلم و جور و فساد، تاثیر چشمگیری بر جامعه گذاشت و پایه های ستم و بی عدالتی را ویران کرد. علم آموزی، استتقامت و پایداری، حجاب و عفاف، صبر و شکیبایی و شجاعت مهم ترین ویژگی های این بانوی بزرگوار است که زنان امروز می توانند با الهام از آنها به سعادت و کمال برسند.
    کلیدواژگان: زن، صبر، پایداری، شجاعت، عبادت، حجاب و عفاف
  • عباس صادقی، ایرج شاکری نیا صفحه 19
    «ولله العزه ولرسوله وللمؤمنین» (منافقون: 8)؛ همانا عزت از آن خداوند و سپس رسول او و آنگاه مؤمنان است.
    حضرت زینب 3 از مهم ترین و بزرگ ترین زنان اسلام و دارای فضایل و کمالات بی شمار است. سراسر زندگی این بانوی بزرگوار اسلام پر از حوادث و مصیبت های بزرگ بوده است. توانایی مقابله با این همه مصائب از عنصر روانی به نام «عزت نفس» ناشی می شود. این شیرزن دشت کربلا طی چند روز ناملایماتی را تحمل کرد که هر کدام به تنهایی برای از پای انداختن فرد کافی است. زینب 3 یک تنه در مقابل تمام این مشکلات به مقابله برخاست و طومار ظلم یزیدیان را در هم پیچید و سرافراز و سربلند پیام قیام حسینی را برای همگان روشن کرد. بنابراین، با الهام گرفتن از رفتار عزت منشانه در خاندان عصمت و طهارت، به ویژه حضرت زهرا 3 و حضرت زینب 3 و اینکه این رفتارهای عزتمند ارتباط تنگاتنگی با آموزش های مستقیم و غیرمستقیم خانوادگی دارد، می توان بیش از پیش خانواده های مسلمان به ویژه بانوان شیعه را در الگو برداری از این رفتارها و انتقال مناسب آنها به فرزندانشان یاری نمود
    کلیدواژگان: عزت نفس، قیام عاشورا
  • مهدی سبحانی نژاد، آذر تاجور، سیاوش پورطهماسبی صفحه 35
    در این مقاله ابتدا جایگاه حضرت زینب 3 در واقعه عظیم عاشورا مورد نظر قرار گرفته و در ادامه، خطبه های ارزشمند ایشان معرفی شده اند. خطبه های حضرت زینب 3 را می توان در رسالت عظیم ایشان یعنی زنده نگه داشتن فلسفه عاشورا به معنای عدالت خواهی و ظلم ستیزی و برپا نگه داشتن حق و حقیقت در طول تاریخ دانست. با روشنگری های زینب کبری 3، همگان از حقیقت واقعه عاشورا آگاه شدند، بسیاری از مردم ابراز پشیمانی نمودند، دستگاه اموی رسوا شد و زمینه های حرکات نظامی علیه امویان و یزید فراهم گردید. پرچم داری حضرت زینب در ابلاغ پیام عاشورا برای جهانیان ثابت کرد که رسالت زنان کمتر از مردان نیست. بر اساس آنچه در این مقاله مورد تاکید قرار گرفته است، محتوای این خطبه ها می تواند در برنامه تربیتی و نظام آموزش و پرورش کشور به ویژه در محتوای کتاب های درسی، آموزش معلمان، روش های تدریس، حقوق خانواده و... مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: حضرت زینب 3، عاشورا، تعلیم و تربیت، خطبه، تحلیل، اسلام
  • زهره نادرنژاد، فرزانه نیکوبرش راد صفحه 61
    از آن رو که روز ولادت حضرت معصومه 3 به عنوان «روز دختر» نام گذاری شده است، بر آن شدیم با بررسی سیره علمی و حدیثی آن بزرگوار که به عنوان «عالمه» و «محدثه آل طه» مشهور است، گامی کوچک در جهت شناساندن این بانوی بزرگوار به نسل جوان و بخصوص دختران برداریم تا ایشان با تاسی از این الگوی عملی اسلام چراغ راه هدایت جامعه باشند.
    در این تحقیق، نگرش علمی و حدیثی و نیز عملکرد حضرت فاطمه معصومه 3 را در حراست از احادیث ناب نبوی، مورد بررسی قرار داده ایم؛ معصومه ای که پیش از ولادت در لسان ائمه معصومین: نام و آثار و برکات و شفاعت و کرامت او ترسیم شده بود؛ از جمله اینکه به برکت وجود این سلاله پاک و معصوم و در محور مکان مزار وجودی ایشان، علم و نشر معارف حقه ای گسترش خواهد یافت، همچنان که امام رضا 7 فرمودند: «من زارها عارفآ بحقها فله الجنه»؛ هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست.
    کلیدواژگان: تربیت، علم آموزی، محدثه، عالمه، ولایت
  • محمدعلی حاجی ده آبادی، جهانرخ جعفری صفحه 89
    از دیدگاه متون دینی، تربیت دختران متمایز از تربیت پسران است. علاوه بر تفاوت هایی که از سوی روان شناسان و جامعه شناسان به اثبات رسیده است، آموزه های متعدد دینی هم، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، به تفاوت های تکوینی بین زن و مرد اشاره کرده اند. حیطه های تمایز تربیت آنها شامل اهداف، اصول و روش ها می باشد. دسته ای از اهداف تربیتی به انسانیت انسان جدای از جنسیت او برمی گردد. اما دسته ای از اهداف بنا بر شرایط جسمی و روحی دختران و نقش ها و وظایف ویژه آنها، در تربیت آنان ضرورت خاصی دارد. در رابطه با اصول تربیتی نیز، دسته ای از اصول برگرفته از اهداف عام تربیتی است ولی دسته ای دیگر، بنا بر شرایط ویژه دختران در تربیت آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
    همچنین این پژوهش روشن می کند که در امر تربیت، اتخاذ روش ها باید دربرگیرنده مقتضیات فطری و طبیعی و ضرورت های اجتماعی افراد باشد. بنابراین، در عین حال که روش های واحدی برای تربیت دختران و پسران به کار می رود، در تربیت دختران ملاحظات خاصی از سوی متون دینی وجود دارد.
    کلیدواژگان: تربیت، دختران، مسائل، زنان، آموزش و پرورش
  • فاطمه بهرامی، مهدی آریا صفحه 123
    پیروزی انقلاب اسلامی نگرش نوینی از منزلت و نقش زنان را نوید بخشید و قانون اساسی آن به عنوان میثاق نامه ای استوار، موازین حاکم بر روابط مردم با یکدیگر و با حکومت و با نهادهای سیاسی و نیز حقوق و تکالیف متقابل آنان را بیان می کند.
    این پژوهش می کوشد با روش توصیفی و تحلیل محتوای قانون اساسی ایران، اصولی را که مربوط به زنان است استخراج کرده و به جایگاه زن در قانون اساسی و نقاط قوت و ضعف آنها بپردازد و در نهایت، راه کارهایی را برای اجرای دقیق و صحیح قانون اساسی و تحقق اهداف و آرمان های آن در مورد نیمی از افراد جامعه، یعنی زنان، ارائه نماید.
    کلیدواژگان: زن، حقوق زنان، قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران
  • سیدمحمدتقی آل غفور، فاطمه کاشف الغطاء صفحه 147
    برقراری حکومت اسلامی در ایران تحت رهبری امام خمینی؛ و جانفشانی های زنان و مردان این مرز و بوم فرصتی را به وجود آورد تا مسئله مشارکت سیاسی زنان مورد بازنگری قرار گیرد. این در حالی است که رهبری نظام به عنوان یک متفکر تاثیرگذار، خواستار فراهم آوردن زمینه افزایش مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی بودند. افزایش شاخصه های اجتماعی و فرهنگی که در قالب نظریه سطوح مشارکت سیاسی میلبراث در کتاب مشارکت سیاسی در این پژوهش مطرح شده،پس از انقلاب اسلامی جایگاه مشارکت زنان را درحد یک پرش تاریخی ارتقا بخشید و با تصویر صحیحی که امام خمینی از زن و توانمندی هایش ارائه داد، جامعه زنان ایرانی به جایگاه واقعی خود در باب مشارکت سیاسی رهنمون شد.
    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی، امام خمینی، جایگاه سیاسی زنان
  • صفحه 181
|
  • Morteza Ashrafi Page 7
    Women have been under constant oppression and injustice throughout history and their right have never been considered. With the appearance of Islam as a new religion, women achieved a new personality and with the introducing permanent models, this religion, could save men and women of the world. For a woman to return to her true character and walk in the right path of perfection and completion, having a model is a must. One of these models is Hazrat-e Zeinab (P.B.U.H). A free and independent woman who had a great role in the sever and intolerable situations of the society. She stood against injustice, oppression and corruption of the society and destroyed the pillars of injustice and oppression. She also had a great effect on Muslim women and stands as a model for them.
  • Iraj Shakeriniya Page 19
    Hazrat-e Zeinab (P.B.U.H) is one of the greatest women of the world of Islam who has countless virtues and accomplishments. All her life, this great woman faced many hardships and problems. The ability to face and confront all these hardships and problems comes from a psychological feature called self-esteem. This great and courage woman, who was present in Karbala, tolerated many hardships, problems and intolerable situations in just a few days. Zeinab (P.B.U.H) could stand against all these hardships alone, and could reveal the cruelty and injustice of Yazid and his followers. She had a great effect on Muslim women and stands as a model for them. This great woman along with Hazrat-e Zahra (P.B.U.H.) is a real model for Muslim families and their children.
  • Dr. Mehdi Sobhaninejad, Azar Tajvar, Siyavash Pourtahmasbi Page 35
    The writers of this article, first present the place of Hazrat-e Zeinab (P.B.U.H) in the Ashoura uprising and then present the analysis of her public homilies and sermons. Hazrat-e Zeinab’s (P.B.U.H) public homilies are considered as the sermons which have and carry the philosophy of the Ashoura uprising and keeps it alive as a movement against oppression and injustice and a movement which seeks justice. It was actually her sermons that made people familiar with the reality of the Ashoura uprising, many people were ashamed of what they have done to the family of the prophet (P.B.U.H), the oppression and injustice of the Omavids were revealed and the way for an uprising against Yazid was paved. The contents of these public homilies and sermons can be used for the educational system of the country, mostly in teacher training, textbooks, rights of the families and methodologies.
  • Dr. Zohre Nadernejad, Farzaneh Nikooboresh Rad Page 61
    Since the birthday of Hazrat-e Ma’soume (P.B.U.H) is known as the ‘Girls’ Day,’ the writers of this article have decided to study the scientific tradition of Hazrat-e Ma’soume (P.B.U.H), as the woman scholar and the narrator of Hadith, to introduce her to the younger generation, especially girls. The writers of this paper have also studied the role of this great woman in the guarding and preserving the Ahadith and the tradition of the prophet (P.B.U.H). Her role has been so great that even after her death, the tradition of the prophet (P.B.U.H) is spreading in and around the place where she rests; and Imam Reza (P.B.U.H.) has said: pilgrims, who could really know her, will go to Heaven.
  • Jahanrokh Jafari, Dr. Mohammad Ali Haji Dehabadi Page 89
    The education and training of girls is different from the education and training of boys. In addition to the differences of these two sexes presented by the psychologists and sociologists, religious teachings have also indicated to these differences both directly and indirectly. The differences in their training include aims and goals, principles and methods. Part of the training goals regardless of the gender; refer to the humanity of man. But the other part of the training goals, considering the physical and psychological situation of girls, their roles and functions are essential in their education and training. This article makes it clear that in choosing methods for the education and training, one should consider the natural and social conditions of the people. That is why; religious texts present special methods for the education and training of girls.
  • Dr. Fatemeh Bahrami, Mehdi Arya Page 123
    After the Islamic revolution in Iran, women could achieve a new role in the society and constitution of Islamic Republic of Iran confirms this role and expresses it clearly. The writers of this article have used a descriptive and analytic method to extract the laws and the principles that are related to women and their rights. Then, they have presented directions for the correct and exact way of execution of these laws and the principles.
  • Fatemeh Kashefolgheta Page 147
    The establishment of Islamic government in Iran, under the leadership of Imam Khomeini, and the participation of men and women of the country, created an opportunity for the political participation of women in the country. At the same time, the leadership of the country asked for more participation of women in social sectors. Based on Milbrath’s theory of political participation that is presented in this article, the increase of social and cultural characteristics, has increased the place and political participation of women. This has also happened, because of the correct picture of women and their abilities, presented by Imam Khomeini.